| Mobile| RSS

MISTERI PULAU BESAR MELAKA

| posted in , | 39 comments



MISTERI PULAU BESAR MELAKA

Tak kenal maka tak cinta. Itulah rumusan awal yang ingin saya ungkapkan setelah berkunjung ke Pulau Besar Melaka. Segala tohmahan dan kisah-kisah negatif yang seringkali saya dengar tentang pulau ini lenyap begitu sahaja setelah mata ini menyaksikan sendiri keindahan pantainya, khazanah flora dan faunanya serta kesan tinggalan sejarah yang masih terdapat di pulau ini.

Tidak seperti pulau-pulau peranginan lain yang pernah saya kunjungi, Pulau Besar mempunyai keunikannya yang tersendiri. Minda dan tubuh badan yang lesu terasa segar bila diselimuti bayu laut yang mendinginkan. Jalinan muzik ombak yang menghempas pantai nyata lebih mengasyikkan dari lagu-lagu popular yang berkumandang di corong-corong radio.


Sukar untuk saya gambarkan dengan perkataan tentang ‘ketenangan’ dan ‘kedamaian’ yang dapat saya rasakan ketika berada di pulau ini. Mungkin juga apa dapat yang rasakan di pulau ini adalah nikmat dan keberkatan yang telah Allah SWT kurniakan ke atas sebuah pulau yang telah banyak berjasa kepada syiar Islam di rantau Nusantara.

Tidak lengkap rasanya jika kunjungan kita ke pulau ini tidak menyelongkar misteri yang terdapat di pulau ini. Meskipun terdapat pelbagai versi dan cerita yang dikaitkan dengan sesuatu kejadian misteri di pulau ini, namun sebagai umat Islam yang beriman pada kekuasaanNya, kita harus sentiasa berhati-hati agar akidah kita sentiasa terpelihara daripada sesuatu perkara yang boleh menyesatkan.

Hotel Terbiar Begitu Sahaja

Nama Pulau Besar Melaka seringkali dikaitkan dengan pelbagai lagenda dan juga kisah misteri sehingga para pelancong tidak berani atau berminat untuk ke sana. Akibatnya, beberapa buah hotel yang telah dibangunkan untuk menarik kedatangan pelancong kini tinggal sepi dan terbiar begitu sahaja.


Mengikut cerita beberapa penduduk tempatan yang saya temui, pada waktu dahulu, hotel-hotel di pulau ini hanya mendapat hasil pada cuti hujung minggu atau cuti perayaan besar sahaja. Pada hari-hari lain, ianya tidak menerima kedatangan pengunjung dan keadaan ini telah memaksa para pengusaha hotel memberhentikan sahaja operasi perniagaan mereka di sini.

Ada juga penduduk tempatan di pulau ini yang mengaitkan nasib yang dialami oleh para pengusaha hotel itu sebagai ‘hukuman’ ke atas mereka kerana menjadikan pulau ini sebagai ‘pusat peranginan’ yang selalunya dikaitkan dengan pelbagai aktiviti yang tidak bermoral seperti berzina, minum arak, berjudi dan sebagainya.

Mereka berpendapat, pulau ini telah memainkan peranan yang besar sebagai pusat para pendakwah silam menyebarkan Islam ke Gugusan Kepulauan Melayu dan atas sebab itu, pulau ini ‘mungkin’ dipelihara oleh Allah SWT daripada segala aktiviti yang bertentangan dengan kehendakNya. Sejauhmanakah kebenaran dakwaan itu, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui.

Kini, separuh kawasan tanah di Pulau Besar Melaka dimiliki oleh anak syarikat Kerajaan Negeri dan separuh kawasan pulau ini lagi dikuasai oleh anak syarikat Tan Sri Wan Azmi. Hanya Villa (Banglo) yang dipunyai oleh Tan Sri Wan Azmi sahaja yang masih boleh disewa oleh para pelancong ketika saya berada di sini. Manakala hotel yang terletak atas tanah yang dikuasai oleh Kerajaan Negeri sudah tidak beroperasi lagi.

Menurut cerita penduduk tempatan lagi, pengusaha hotel di pulau ini silih berganti. Bagaimanapun, perniagaan Tan Sri Wan Azmi dilihat mampu bertahan sehingga kini kerana polisi beliau yang tidak membenarkan hotelnya menjual arak dan tidak membenarkan pasangan yang belum bernikah daripada menyewa bilik di hotelnya. Mungkin itu salah satu sebab yang memungkinkan perniagaan beliau boleh terus bertahan di pulau lagenda ini.

Bagaimanapun, larangan itu sukar dikuatkuasakan kepada semua pelancong ataupun kakitangannya. Ini kerana, terdapat segelintir pelancong dan kakitangannya yang membawa sendiri arak dari tanah besar ataupun melakukan perbuatan lain yang bertentangan dengan syarak. Keadaan ini telah menyebabkan 15 kakitangannya (termasuk beberapa orang pelancong) mati lemas pada tahun 1998 dalam tragedi bot karam.

Biarpun tragedi malang itu diklasifikasikan sebagai ‘kecuaian manusia’ oleh jawatankuasa penyiasat yang ditubuhkan oleh Kerajaan Negeri [sumber], namun mereka yang terselamat dalam kejadian itu tetap percaya yang kejadian itu ada kaitan dengan ‘kecuaian pekerjanya’ yang semakin menjadi-jadi melakukan aktiviti maksiat di resort itu. Ekoran kejadian itu, bilangan pelancong ke Pulau Besar merosot dengan mendadak. Hotel Pandanusa Island Resort & Golf Club yang dimiliki oleh Tan Sri Wan Azmi pada waktu itu terpaksa ditutup dan dijual. Pekerjanya diberhentikan dan Pulau Besar kembali sunyi.

Kononnya, Allahyarham Tun Ghafar Baba pernah cuba menternak 2 ribu ekor lembu di Pulau Besar sebagai salah satu projek perintis bagi membangunkan pulau ini. Namun kesemua lembu itu mati ‘tanpa sebab’. Kematian lembu-lembu itu telah menimbulkan pelbagai spekulasi dan ianya turut dikaitkan dengan ‘kesucian’ Pulau Besar. Kononnya, kawasan ternakan itu adalah kawasan ‘penempatan’ makhluk ghaib dan najis lembu-lembu itu telah mengotorkan tempat mereka.

Kewujudan penempatan makhluk ghaib yang selalunya dikenali sebagai orang bunian di Pulau Besar telah pun diperakui penduduk tempatan sejak dahulu lagi. Tan Sri Wan Azmi telah cuba membangunkan Marina Beach Resort, berhampiran dengan kawasan perternakan lembu yang mati itu. Sebelum pembinaan marina ingin dimulakan, beberapa orang alim telah dipanggil untuk meminta penduduk bunian itu berpindah. Namun, tidak semuanya mahu berpindah dan akhirnya, projek marina itu terbengkalai begitu sahaja sehingga kini biarpun telah 90% siap. Pelbagai kejadian aneh telah menimpa para pekerja kontraktor ketika projek itu sedang dijalankan.

Pusat Dakwah Di Gugusan Kepulauan Melayu

Menurut cerita orang-orang terdahulu, Pulau Besar telah mula didiami oleh orang selat atau orang laut pada sekitar tahun 1400 masihi lagi, iaitu sebelum Kerajaan Kesultanan Melayu Malaka ditubuhkan. Sejak ianya diterokai, Pulau Besar sudah pun berperanan sebagai pusat bekalan air bersih kepada para nelayan dan juga pedagang yang melalui Selat Melaka.


Dakwaan ini diperkukuhkan lagi dengan kewujudan banyak perigi lama yang dianggarkan berusia lebih ratusan tahun di sekeliling pantai Pulau Besar dan kedudukan perigi-perigi itu pula hanya beberapa meter dari kawasan pantai. Pulau Besar dikatakan mempunyai ratusan buah perigi, namun kebanyakkannya sudah tertimbus dan tidak boleh digunakan lagi.

Oleh kerana kedudukan pulau ini hanya terletak beberapa kilometer dari Pelabuhan Melaka, maka terdapat pedagang, pengembara dan pendakwah yang telah berminat untuk mendiami pulau ini. Antaranya adalah Syeikh Ismail yang digelar Sultan Ariffin dan telah didakwa penduduk tempatan dari keturunan Rasulullah SAW dari sanad Hussein bin Ali (Cucu Rasulullah SAW). Beliau bersama pengikutnya telah menetap di Pulau Besar dan membina sebuah penempatan kecil untuk menyebarkan ajaran Islam.

Selain Syeikh Ismail, pulau ini juga didiami Syeikh Yusuf As-Sidiq yang merupakan seorang Guru Sufi yang tinggi ilmunya serta menghafal beribu-ribu hadith Nabi Muhammad SAW. Tidak dapat dipastikan tahun kelahiran beliau namun beliau antara ulama yang turut serta di dalam rombongan Syeikh Ismail. Beliau merupakan guru kepada Syeikh Ismail.

Sebelum Islam datang ke Melaka, penduduk Melaka dipercayai berfahaman Hindu-Budha atau penganut anunisme kerana Sultan Melaka yang pertama iaitu Parameswara dipercayai penganut Hindu. Mengikut teks ‘Sejarah Melayu’ yang dikarang Tun Sri Lanang, Sultan Melaka mendapat mimpi mengenai kedatangan pedagang Islam yang akan berlabuh di Pelabuhan Melaka. Sebaik sahaja mereka tiba, mereka akan melakukan sesuatu (solat) di tepi pantai. Baginda Sultan telah menitahkan Bendahara dan pasukannya menunggu di tepi pantai untuk memastikan samada mimpi yang dialami oleh Baginda itu benar atau tidak. Dengan kuasa Allah SWT, apa yang Baginda mimpikan itu benar-benar terjadi sehingga membawa kepada pengislaman Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka dan seluruh tanah jajahannya.

Biarpun terdapat pelbagai versi mengenai teori kedatangan Islam ke bumi Melayu, namun perkara seperti itu sememangnya tidak dapat dielakkan kerana penulis dan pengkaji sejarah pada masa silam biasanya akan menulis sesuatu sejarah itu berlandaskan kepada pemahaman (akal) mereka yang sangat terbatas. Bagaimanapun, kebanyakan pengkaji sejarah kedatangan Islam ke bumi Melayu bersetuju yang penyebaran Islam di bumi Melayu adalah melalui tasawuf; yakni melalui keluhuran dan kesucian budi pekerti para pendakwah silam, yang jelas begitu sejiwa dengan tradisi dan juga resam orang Melayu.

Tidak seperti kedatangan ajaran Kristian ke rantau ini yang melalui proses peperangan dan kekerasan; yang mana ianya dilihat begitu bertentangan dengan sifat Melayu yang bersopan-santun dan berbudi-pekerti. Oleh sebab itu, biarpun Alam Melayu dijajah ratusan tahun oleh pendakwah Kristian, namun ianya tidak mampu menukar kepercayaan Alam Melayu untuk menganut ajaran Kristian.

Oleh kerana Pulau Besar sudah terkenal sebagai pusat bekalan air bersih di kalangan pedagang dan pengembara, maka ia telah muncul sebagai tempat yang paling strategik untuk para pendakwah Islam memperkenal dan mengembangkan ajaran Islam. Peranan Pulau Besar sebagai pusat bekalan air bersih turut diakui oleh Ma Huan, seorang pembantu Laksamana Cheng Ho dalam bukunya YING YAI SHENG LAN (1451), yang telah menyebutkan Pulau Besar digelar Pulau Air @ Wu Shu oleh para pedagang China.

Setelah Kesultanan Melayu Melaka terbentuk dan mencapai era kegemilangannya, Pulau Besar terus menjadi tumpuan kapal-kapal pedagang untuk mendapatkan bekalan air dan kayu api sebelum meneruskan pelayaran mereka ke destinasi seterusnya. Lama-kelamaan, Pulau Besar bukan sahaja dikenali sebagai pusat bekalan air bersih, malah ianya turut dikenali sebagai tempat untuk mempelajari dan mendalami ilmu agama setelah pulau ini didiami ramai pendakwah Islam.

Tempat Tinggal Pendekar dan Hulubalang Silam

Menurut cerita orang-orang terdahulu, pulau ini telah dibuka dan diterokai oleh orang laut yang sememangnya suka tinggal di kawasan pantai dan tepi laut. Mereka ini menjalankan aktiviti menangkap ikan sebagai sumber makanan dan juga pendapatan mereka. Ada juga di kalangan mereka yang menjalankan kegiatan negatif seperti menjadi lanun yang merompak hasil nelayan dan juga kapal-kapal pedagang yang lalu-lalang di Selat Melaka.

Orang laut juga dikatakan mempunyai perwatakan yang ganas serta memiliki kepandaian dalam ilmu persilatan dan pembinaan kapal. Kehandalan mereka bersilat dan berenang begitu menggerunkan para nelayan yang mencari rezeki di laut dan juga kepada pedagang yang melalui Selat Melaka. Kisah keganasan yang dilakukan oleh orang laut ada diceritakan dalam teks Hikayat Hang Tuah dan juga Sejarah Melayu.

Oleh kerana Pulau Besar telah menjadi penempatan orang laut pada waktu dahulu, maka ramai yang telah datang ke pulau ini untuk mempelajari ilmu persilatan daripada guru-guru silat yang mendiami pulau tersebut. Terdapat beberapa nama pendekar besar yang dikatakan mendiami pulau ini seperti Panglima Lidah Hitam, Pendekar 7 Beradik, Tok Janggut dan Tok Putih. Diceritakan juga, ada di kalangan pendekar-pendekar yang tinggal di Pulau Besar ini yang mengamalkan ilmu hitam sebelum para pendakwah Islam tiba ke pulau ini.

Dari atas bukit Pulau Besar, kita akan dapat melihat kawasan Bandar Melaka dengan jelas. Maka tidak pelik jika dikatakan sejak dahulu lagi Pulau Besar telah dijadikan salah satu tempat untuk para pembesar dan pengawal Kesultanan Melayu Melaka mengawasi perairan Selat Melaka. Pada waktu itu, jika seseorang itu ingin menjadi pengawal atau hulubalang Istana, sudah tentu seseorang itu harus memiliki ilmu berlawan atau mempertahankan diri yang hebat.

Dipendekkan cerita, selain dijadikan pusat tinjauan perairan Selat Melaka untuk kerajaan silam Melaka, ianya turut dijadikan tempat untuk merekrut dan melatih hulubalang yang baru. Mungkin juga Laksamana Hang Tuah yang bertugas menjaga armada laut Sultan Melaka selalu datang ke pulau ini untuk mengatur sendiri kedudukan pertahanan negeri Melaka. Sehingga kini pun, Pulau Besar turut dijadikan tempat ‘penamat’ latihan untuk beberapa pertubuhan silat di negara ini.

Di atas puncak bukit Pulau Besar, terdapat seketul batu besar yang terbelah dan dikenali sebagai ‘batu belah’ oleh penduduk tempatan. Bahkan, di beberapa tempat lain juga terdapat beberapa batu yang ‘seolah-olah’ di belah oleh ‘sesuatu alat yang sangat bertenaga’. Penduduk tempatan percaya, batu-batu yang terbelah itu adalah peninggalan pendekar-pendekar lama yang menguji ilmu mereka. Sejauhmanakah kebenaran dakwaan ini, wallahu a’lam.

Pulau Hajat?

Pulau Besar dipercayai telah melahirkan ramai pendakwah Islam yang beraliran Sufi. Setelah mempelajari dan mendalami ilmu agama di Pulau Besar, mereka ini akan keluar berdakwah. Ada yang ke Gugusan Pulau Jawa, Semenanjung Tanah Melayu atau ke tempat lain. Sekali-sekala, mereka kembali ke Pulau Besar dengan membawa sekali para pengikut mereka untuk lebih mendalami ilmu-ilmu agama daripada guru-guru agama yang tinggal di Pulau Besar.

Begitu juga dengan pelajar-pelajar ilmu persilatan. Sekali-sekala, mereka akan kembali ke Pulau Besar untuk berjumpa guru mereka bagi mendalami ilmu persilatan mereka. Lama-kelamaan, semakin ramai yang telah datang ke Pulau Besar untuk memenuhi hajat mereka; samada mahu mempelajari ilmu agama ataupun ilmu persilatan. Keadaan ini telah membuatkan nama Pulau Besar semakin terkenal dan ada yang memanggilnya ‘pulau hajat’.

Mereka memanggilnya ‘pulau hajat’ kerana kebetulan, ada hajat-hajat mereka itu yang telah termakbul setelah mereka ‘berdoa’ di pulau ini. Keadaan ini telah menyebabkan semakin ramai yang ingin mencuba nasib mereka di sini sehingga membawa kepada perlakuan syirik dan khurafat seperti meminta dengan kubur, batu dan orang yang telah mati.


[Sebagai umat Islam, kita diminta menjauhi semua perbuatan syirik kerana perbuatan itu adalah satu dosa besar yang tidak akan dapat mendapat pengampunan daripada Allah SWT sehingga seseorang itu bertaubat dan menyesali perbuatan syirik yang telah dilakukannya itu.]


Menurut cerita beberapa penduduk tempatan yang saya temui, amalan syirik dan khurafat yang dilakukan di pulau ini sudah bermula sejak dahulu lagi. Suatu masa dahulu, pulau ini pernah dijadikan salah satu tempat ‘mandi safar’ yang diisi dengan aktiviti tarian dan nyanyian yang ternyata bercanggah dengan syarak. Hasil dakwah dan kesedaran masyarakat tentang kesalahan amalan itu, tradisi ‘mandi safar’ itu lenyap begitu sahaja.

Aktiviti syirik dan khurafat di pulau ini dipercayai bermula setelah Melaka ditawan penjajah asing dan juga kematian alim ulamak yang tinggal di pulau ini. Akhirnya, tidak ada sesiapa lagi yang tinggal di pulau ini dan ia menjadi seperti tempat yang tidak bertuan. Selepas itu pula, mereka yang datang ke pulau ini telah membuat sesuka hati mereka; termasuk melakukan amalan syirik dan khurafat di atas tempat-tempat sejarah yang terdapat di pulau ini.

Oleh kerana amalan syirik dan khurafat semakin menjadi-jadi di pulau ini, maka kerajaan negeri yang diketuai oleh Tan Sri Rahim Thamby Chik pada waktu itu telah mengambil tindakan drastik dengan meroboh dan menghapuskan semua bangunan dan tempat-tempat yang seringkali dijadikan tempat melakukan upacara syirik dan khurafat. Pada waktu itu, sebuah resort yang bernama Tapa Nyai telah dibangunkan oleh beliau untuk memodenkan Pulau Besar.

Tindakan beliau telah mendapat tentangan sebahagian daripada penduduk tempatan dan pernah disiarkan oleh akhbar tempatan. Mereka yang menentang tindakan itu berpendapat, tindakan itu bukanlah kaedah yang terbaik untuk menghapuskan semua amalan syirik dan khurafat yang terdapat di Pulau Besar. “Yang bersalah bukannya makam itu tapi mereka yang jahil tentang agama. Jika mereka dah tahu itu (perbuatan syirik dan khurafat) tak boleh, mereka takkan buat lagi.” kata salah seorang musafir yang saya temui.

Sheikh Hussein Al-Attas pernah menulis dalam buku beliau yang bertajuk Memo kepada Perdana Menteri [1992]:

“Yang jadi salah ialah bila yang datang itu memikirkan kubur itu yang makan makanan, kubur keramat itu yang menyempurnakan permintaan dan hajat mereka. Orang yang jahil ini mesti diberi pandangan tentang apa itu keramat, bukan ditangkap dan dihukum. Apakah ini zamannya di mana segala 'kebenaran' ditolak sedangkan 'kezaliman' dan 'kejahatan' mendapat sambutan?”

Kononnya, ada dakwaan yang menyatakan pekerja yang membawa traktor untuk merobohkan kompleks makam itu telah gila dan mati tidak lama kemudian. Dan tidak lama selepas itu, negeri Melaka mengalami kemarau panjang sehingga mengakibatkan krisis air terburuk dalam sejarahnya. Kejadian itu telah dikaitkan dengan tindakan Rahim yang telah merobohkan kawasan tinggalan sejarah yang terdapat di Pulau Besar.

Kata Sheikh Hussein Al-Attas lagi:

“Rahim adalah kawan lama saya, bila lama tak jumpa maka tentu ada banyak cerita, terutama mengenai `kemarau', yang menjadikan bumi Melaka kering kontang. Banyak yang meletakkan sepenuh kesalahan di bahu Rahim kononnya disebabkan Rahim merobohkan `Keramat Pulau Besar’, bala telah menimpa negeri Melaka.”

Kebetulan pula, Pulau Besar sudah dikenali sebagai pusat bekalan air bersih sejak dahulu kala.

"Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dan (yang membawa bala dan bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang zalim antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum) dan ketahuilah betapa maha berat seksa-Nya." [Surah Al-Anfal : 25]


Bagaimanapun, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui tentang kebenaran dakwaan ini.

Usaha Menghapuskan Amalan Khurafat dan Syirik

Menurut kata beberapa penduduk tempatan yang saya temui, aktiviti yang boleh dikategorikan sebagai syirik atau khurafat sudah agak berkurangan di pulau ini kerana tahap kesedaran orang awam semakin baik serta aktiviti penguatkuasaan telah kerap dilakukan oleh pihak Majlis Agama Islam Melaka.

Pada waktu ini, majoriti pengunjung ke Pulau Besar adalah berketurunan Muslim Pakistan, India (Muslim dan Hindu) serta Melayu. Upacara memuja kubur, batu, pantai atau mandi bunga biasanya dilakukan oleh golongan yang dilihat masih jahil dengan ajaran Islam yang sebenar. Kadangkala, terdapat juga kaum Cina yang bukan beragama Islam yang datang untuk melakukan aktiviti pemujaan di pulau ini mengikut kepercayaan mereka.

Untuk menghapuskan amalan syirik dan khurafat daripada terus berleluasa, Kerajaan Negeri Melaka melalui Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) telah membina sebuah surau dan melantik 2 orang imam untuk bergilir-gilir menguruskan surau tersebut. Para pengunjung juga dinasihatkan untuk bertanya kepada imam-imam tersebut sekiranya mereka mempunyai sebarang kemusykilan tentang amalan yang ingin mereka lakukan di pulau ini.

Selain itu juga, pegawai MAIM dan pihak polis kerap datang ke pulau ini untuk memantau segala aktiviti yang dijalankan oleh pengunjung di pulau ini. Mereka yang beragama Islam boleh dikenakan tindakan saman jika didapati melakukan sebarang aktiviti yang bertentangan dengan syarak. Manakala mereka yang bukan beragama Islam akan dinasihatkan supaya tidak mencemarkan kubur-kubur orang Islam dengan barangan pemujaan.

Malah ada juga penduduk tempatan yang prihatin dengan masalah ini telah mengambil inisiatif sendiri dengan membersihkan kawasan tinggalan sejarah yang terdapat di pulau ini daripada semua barangan pemujaan seperti soja, setanggi, kain-kain kuning dan darah haiwan sembelihan.

Tempat-tempat lain yang menarik di Pulau Besar

1) Tasik Biawak (Komodo)

Anda tidak perlu ke Indonesia untuk melihat biawak besar (Komodo) kerana spesis itu boleh dijumpai di Pulau Besar. Ketika berjalan di tepi pantai (bahagian Marina Resort), saya terserempak dengan bekas tapak kaki spesis itu. Pada mulanya saya agak berani untuk menjejaki tapak kaki tersebut, tetapi setelah memikirkan betapa besarnya spesis itu, saya terus melupakan sahaja niat itu.

Terdapat sebuah tasik di bahagian belakang Makam Sultan Ariffin yang digelar tasik biawak. Malangnya, ketika tiba di tasik itu, spesis itu tidak pula kelihatan. Menurut kata penduduk tempatan, dahulu memang mudah untuk melihat spesis itu kerana kedudukan tasik itu hanya bersebelahan dengan tempat pembungan sampah. Setelah banyak resort tidak beroperasi, tiada lagi sampah yang dibuang ke kawasan itu dan keadaan ini membuatkan biawak tersebut terpaksa mencari makanan di tempat lain.

2) Gua Yunus

Menurut cerita penduduk tempatan, gua ini dahulunya menjadi tempat tinggal Syeikh Yunus. Beliau digambarkan sebagai seorang sufi yang suka menyendiri dan hidup terpencil. Seminggu sekali, beliau akan datang ke kawasan penempatan penduduk di pulau ini untuk mendapatkan bekalan makanan. Bagaimanapun pada satu ketika, beliau dilaporkan tidak lagi kelihatan di pulau ini.

Keadaan ini menimbulkan tanda-tanya di kalangan rakan-rakannya yang lain dan juga penduduk tempatan. Mereka akhirnya pergi ke gua tersebut untuk melihat keadaan Syeikh Yunus dan mendapati beliau sudah tidak ada di situ. Peliknya, seketul batu yang menjadi tempat duduknya telah bertukar warna menjadi putih. Padahal, batu-batu dalam gua itu dahulunya berwarna hitam. Ada pelbagai spekulasi yang dibuat oleh penduduk tempatan mengenai kehilangannya. Namun begitu, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui tentang segalanya.

Selepas ketiadaannya, gua itu sering dijadikan tempat pertapaan oleh mereka-mereka yang mahu mempelajari ilmu tertentu. Tidak dapat dipastikan samada ilmu-ilmu yang dipelajari itu adalah ilmu yang berlandaskan kepada syariat Islam ataupun ilmu-ilmu yang bertentangan dengan syariat Islam. Pada saya, misteri dan keunikan gua itu terletak pada seketul batu yang berwarna putih dalam gua itu.

3) Perigi Tempayan Pecah

Ada pelbagai versi cerita yang dikaitkan dengan perigi ini. Salah satunya mengisahkan seorang nenek tua yang menjadikan tempayan sebagai tempat simpanan harta yang diperolehi nenek itu melalui kerjayanya sebagai bidan dan peniaga ubatan herba di pulau itu.

Pada suatu hari, tempayan itu ingin dicuri dan ketika tempayan itu ingin dilarikan, tiba-tiba tempayan itu pecah. Serta-merta harta yang tersimpan dalam tempayan itu bertukar menjadi air dan bekas tempayan itu tertanam sehingga menjadi seperti sebuah perigi.

Sehingga kini, ramai yang cuba menyeluk tangan mereka ke dalam perigi itu. Keadaannya memang seperti menyeluk sebuah tempayan. Dahulunya, perigi ini terletak benar-benar di kaki air laut dan rasa airnya seperti air tawar yang telah lama bertakung, tetapi tidak berbau sehingga boleh diminum. Setelah kawasan ini dijadikan padang golf, sebuah binaan batu telah didirikan mengelilingi perigi tempayan ini sehingga menghilangkan rupabentuk asalnya.

Kononnya, ada pengunjung yang berjaya mendapat harta peninggalan nenek itu seperti barang kemas, syiling lama dan sebagainya ketika menyelukkan tangan ke dalam perigi itu. Bagaimanapun, hanya mereka yang ‘bernasib baik’ sahaja yang akan memperolehinya. Sejauhmanakah kebenarannya, wallahu’alam kerana saya sendiri tidak mencubanya.

4) Perigi Bunian

Perigi ini terletak di bahagian kanan kawasan Marina Beach Resort dan kedudukannya memang hampir dengan pantai. Terdapat pokok bakau dan juga pokok mengkuang di sekelilingnya. Dalam banyak-banyak perigi yang saya temui di pulau ini, saya dapati air di perigi ini yang paling jernih dan bersih. Ketika saya sampai ke perigi ini, terdapat beberapa pengunjung lain yang sedang melakukan upacara ‘yang saya tidak ketahui’ di perigi tersebut.

Menurut cerita orang tempatan, perigi ini digelar perigi bunian kerana nelayan yang sering berlindung di kawasan ini ketika cuaca buruk selalu terdengar suara sekumpulan wanita sedang bersuka-ria di perigi itu. Oleh kerana kedudukan perigi itu terletak dalam kawasan perkampungan orang bunian, maka ia didakwa sebagai perigi yang dikuasai orang bunian. Tidak jauh dari kawasan perigi ini pula terdapat sebuah tasik yang dipanggil tasik bunian.

Sejak akhir-akhir ini, perigi bunian begitu popular di kalangan pengunjung Pulau Besar. Kebanyakan yang datang ke perigi ini dikatakan membawa hajat tertentu. Saya perhatikan, terdapat banyak bungkusan mentera yang dibalut dengan kain kuning yang telah digantung pada rimbunan pokok-pokok yang terdapat di sekeliling kawasan perigi ini. Perbuatan ini dipercayai dilakukan oleh mereka yang beragama Hindu.

5) Makam Bersaiz Panjang

Semua makam-makam utama yang terdapat di Pulau Besar dilihat bersaiz panjang dan melebihi ukuran tinggi manusia. Keadaan ini boleh disaksikan pada Makam Sultan Ariffin, 7 Beradik, Sharifah Rodziah, Tok Putih dan lain-lain lagi.

Ada pelbagai cerita yang telah dikaitkan dengan saiz makam tersebut. Bagaimanapun, saiz tersebut tidak menjadi sesuatu yang pelik. Ini kerana, orang zaman dahulu memang suka memanjangkan saiz kubur seseorang yang mempunyai nama dalam masyarakat untuk menghargai jasanya dan juga untuk memudahkan generasi akan datang mengenali kubur si mati itu.

Keadaan ini juga boleh dilihat pada saiz Makam Tun Teja yang terdapat di Kampung Sempang Pantai, Melaka.

Pantang-larang di Pulau Besar

Bagi mereka yang tidak pernah ke Pulau Besar, terdapat beberapa pantang-larang yang seeloknya dipatuhi untuk mengelakkan anda daripada mengalami sesuatu perkara yang tidak diingini. Antara pantang-larang itu adalah :

1) Jangan bawa atau minum arak ke pulau ini.
2) Jangan bawa atau makan daging babi atau anjing ke pulau ini.
3) Jangan lakukan aktiviti maksiat di pulau ini.
4) Jangan berniat jahat, cakap besar, berlagak atau bodoh sombong.

Menurut kepercayaan orang tempatan, mereka yang melanggar pantang-larang ini selalunya akan mengalami nasib buruk seperti mati lemas, gila dan sebagainya. Di pulau ini, terdapat sebuah pokok besar yang dipanggil “Pokok Disula”. Menurut cerita orang terdahulu, pokok ini telah menyula sepasang kekasih yang sedang berzina di kawasan pokok itu. Sehingga kini, kesan itu masih dapat dilihat pada pokok tersebut.

Pada saya, semua pantang-larang yang dikenakan itu adalah selaras dengan kehendak Islam. Umat Islam sememangnya diminta melaksanakan pantang-larang itu di sepanjang hayat mereka, biar di mana pun mereka berada. Cuma mungkin di Pulau Besar, balasan Allah SWT dilihat segera dijatuhkan kerana kesucian pulau itu sebagai tempat tinggal dan persemadian para Wali Allah SWT. Wallahu’alam.

Panduan ke Pulau Besar

Untuk ke Pulau Besar, anda boleh menaiki feri dari Jeti Anjung Batu atau menyewa bot laju di Muara Sungai Umbai, Melaka :

1) Tambang feri untuk perjalanan pergi dan balik hanya RM 14 seorang. Masa perjalanan dari Jeti Anjung Batu ke Pulau Besar sekitar 20 minit sahaja. Feri hanya akan berlepas pada jam 8 pagi, 10 pagi, 12 tengahari, 2 petang, 4 petang dan 6 petang sahaja.

2) Anda boleh juga menyewa bot laju di Muara Sungai Umbai, Melaka. Kadar sewaan yang dikenakan untuk sebuah bot laju adalah RM 120 (pergi dan balik). Bot ini boleh memuatkan sehingga 10 orang penumpang. Masa perjalanan bot ini bergantung pada permintaan anda. Bayaran tambahan sehingga sekali ganda akan dikenakan sekiranya anda bertolak pada waktu malam.

Tips : Bagi mereka yang gerun menaiki bot atau feri, sila pastikan anda menaiki bot atau feri ketika air laut sedang surut dan tiada angin kencang. Sila semak jadual air pasang-surut di akhbar-akhbar tempatan ketika merancang perjalanan anda.


Kemudahan penginapan di Pulau Besar

Pada ketika ini, terdapat 2 jenis penginapan yang terdapat di Pulau Besar. Semua resort dan chalet tidak lagi beroperasi. Bagaimanapun, anda boleh:

1) Menyewa Banglo 3 bilik, 4 bilik dan 5 bilik yang terletak di bahagian pulau yang menghadap tanah besar Melaka. Harga yang ditawarkan dari RM 300 ke RM 500 untuk satu malam. Kemudahan yang disediakan di banglo berhawa dingin ini memang lengkap dengan periuk nasi, peti ais dan dapur memasak. Ianya boleh memuatkan sehingga 15 orang bagi banglo 3 bilik. Sebuah kolam renang turut disediakan kepada pengunjung di banglo ini. Untuk tempahan dan maklumat lanjut, sila hubungi: 013-6232184/016-6588241



2) Menyewa khemah kecil yang berharga RM 30/malam atau khemah besar yang berharga RM 50/malam. Khemah kecil boleh memuatkan sehingga 3 orang dewasa dan agak selesa kerana tikar juga turut disediakan. Anda boleh meminta pengusaha khemah itu untuk membina khemah tersebut di mana-mana juga kawasan yang anda sukai. Bagaimanapun, untuk mengelakkan sebarang kesulitan, anda dinasihatkan supaya mendirikan khemah di kawasan yang berdekatan dengan kemudahan tandas dan juga lampu jalan. Untuk menyewa khemah, anda boleh dapatkan di papan tanda sewa khemah yang banyak dipaku pada pokok-pokok yang terdapat di kawasan Pulau Besar.



Kemudahan tempat makan

1) Di Pulau Besar, anda tidak perlu bimbang jika tidak membawa bekalan makanan kerana terdapat wakaf yang menyediakan sarapan pagi, makan tengahari, minum petang dan makan malam secara percuma pada setiap hari. Menunya adalah ‘masakan mamak’ dan bergantung pada bilangan pengunjung yang terdapat di Pulau Besar pada hari tersebut. Kebiasaannya pada waktu puncak seperti hujung minggu, mereka akan memasak kari kambing.

2) Terdapat juga deretan kedai makan berhampiran dengan kawasan makam Sultan Ariffin yang menjual nasi campur dan menu lain. Makanan ringan seperti snek, barangan runcit seperti lilin, sabun, ubat nyamuk dan minuman botol juga ada dijual. Cuma harganya agak mahal. Lebih 50 – 100% daripada harga biasa di Tanah Besar. Jika anda jenis yang ikut ‘budget’, lebih elok jika anda membawa bekal makanan anda sendiri kerana kedai ini hanya beroperasi pada siang hari pada hari biasa.

Kemudahan lain yang terdapat di Pulau Besar

1) Surau

Terdapat 2 buah surau yang disediakan di Pulau Besar Melaka. Bagaimanapun, saya mencadangkan anda menggunakan surau yang dibangunkan oleh kerajaan negeri yang terletak bersebelahan kawasan makam Sultan Ariffin kerana solat jemaah diadakan pada setiap waktu solat.

2) Pengangkutan

Terdapat van ‘koboi’ yang boleh anda naiki dari jeti Pulau Besar ke kawasan makam atau sebaliknya. Bayaran dikenakan hanya RM 2 seorang. Masa perjalanan van ini mengikut waktu ketibaan dan pelepasan feri.

Jika anda tidak kisah untuk berjalan kaki selama 15 ke 20 minit dari jeti ke kawasan makam, anda boleh abaikan maklumat ini.

Van itu juga boleh disewa sekiranya anda berhasrat untuk mengelilingi kawasan pulau sambil melawat tempat-tempat misteri yang saya katakan sebelum ini. Bayaran yang dikenakan adalah RM 50 ke RM 100 untuk 1 van (bergantung kepada jumlah tempat yang anda ingin lawati)

3) Tandas Awam

Terdapat 2 tandas awam yang boleh digunakan untuk membuang air atau mandi. Ianya terletak di kawasan makam Sultan Ariffin dan Wakaf 7 Beradik. Bayaran yang dikenakan adalah 30 sen untuk buang air dan RM 1 untuk mandi.

4) Perigi Wakaf

Di sekeliling pulau, terdapat banyak perigi wakaf yang boleh anda gunakan untuk mandi, mencuci pakaian atau mendapatkan bekalan air bersih untuk dimasak.

5) Elektrik

Di kawasan makam Sultan Ariffin sehingga ke kawasan Wakaf 7 Beradik ada disediakan lampu jalan pada waktu malam. Di kawasan lain, tiada bekalan elektrik kerana bekalan elektrik di pulau ini dijana oleh generator yang menggunakan diesel.

Jika anda ingin mengecas bateri telefon bimbit atau komputer riba, anda boleh menggunakan soket yang terdapat di dalam surau. Jika anda ingin menggunakan kemudahan ini, silalah dermakan sedikit wang kepada tabung surau.

6) Jurupandu jalan

Sekiranya anda tidak pernah pergi atau tidak tahu tempat-tempat menarik yang terdapat di pulau ini, anda bolehlah mendapatkan khidmat jurupandu jalan yang selalu berada di kawasan Makam Sultan Ariffin. Anda bolehlah berbincang dengan jurupandu tersebut mengenai harga yang ingin dikenakan. Selalunya, bayaran untuk perkhidmatan mereka tidak lebih dari RM 100.

Jangan lupa memakai pakaian yang sesuai dan bawa sekali bekal minuman kerana perjalanan yang ditempuh agak jauh. Lebih-lebih lagi, anda perlu mendaki bukit serta meredah belukar dan pantai.

Aktiviti-aktiviti lain yang boleh dilakukan di Pulau Besar


Selain daripada menjelajah tempat-tempat misteri di Pulau Besar, anda bolehlah merancang percutian anda; samada berseorangan, bersama keluarga ataupun berkumpulan seperti:

1) Memancing atau Mencari Ketam

Ketika air sedang pasang, aktiviti memancing pasti menyeronokkan pada kaki pancing. Manakala pada waktu malam, ketika air laut sedang surut, anda bolehlah mencari ketam-ketam kecil yang banyak terdapat di kawasan pantai yang berbatu. Apa yang perlu anda bawa hanyalah lampu suluh, sebatang kayu untuk menekan badan ketam dan beg plastik untuk menyimpan ketam.

2) Membuat unggun api

Perkhemahan anda tentunya tidak meriah jika anda tidak membuat unggun api. Untuk membuat unggun api, anda tidak perlu membawa sebotol minyak gas. Pertama, anda perlulah membakar ranting-ranting kecil terlebih dahulu. Setelah ianya terbakar, barulah anda letakkan ranting kayu yang lebih besar, besar dan besar. Unggun api berguna untuk acara barbeque, menghangatkan badan anda dan menghalau binatang buas.

3) Membaca Al-Quran dan berzikir

Membaca Al-Quran dalam khemah dengan disinari cahaya lilin amat mengasyikkan sekali. Jika anda mempunyai masalah penglihatan, berzikir dan menunaikan solat sunat secara berseorangan dalam khemah memang sesuatu yang khusyuk dan mendamaikan. Terasa seolah-olah diri ini begitu dekat dengan Allah SWT. Anda perlu mencubanya.

4) Menganjurkan Khemah Ibadat

Pulau Besar memang sesuai dijadikan tempat perkhemahan ibadat kerana suasananya yang tenang dan mendamaikan. Anda tidak memerlukan dewan yang berhawa dingin dengan segala kelengkapan moden. Apa yang perlu anda sediakan adalah guru agama yang terlatih dan kawasan perkhemahan yang sesuai. Program seperti tazkirah, cara bersolat yang betul, berzikir, belajar cara-cara penyembelihan haiwan, menghafal doa dan ayat-ayat lazim, gotong-royong membersihkan kawasan kubur dan pantai, mengenal sifat-sifat Allah dan sebagainya boleh dilakukan di pulau ini dan saya yakin, kesannya amat ketara sekali kepada peserta program ini.

5) Menulis dan membaca buku

Saya mendapat ilham dan menulis kerangka posting ini ketika berada di Pulau Besar. Bagi seorang penulis, kedamaian yang dialami ketika berada di pulau ini memang mudah mencetuskan ilham. Sayangnya, saya tidak membawa sekali notebook dan kamera saya. Apapun, saya berjaya membaca buku yang dibawa hingga tamat dan insya’Allah, pada kunjungan akan datang ke pulau ini, saya akan lebih bersedia.

Kesimpulan

Khazanah alam dan kesan tinggalan sejarah yang terdapat di Pulau Besar wajar dipelihara oleh pihak-pihak yang berkenaan. Satu kajian yang lebih terperinci perlu diadakan sebelum apa-apa projek pembangunan ingin dilaksanakan di pulau ini. Kita tidak mahu lagi melihat kegagalan projek-projek pembangunan yang terdahulu yang tentunya telah mengakibatkan kerugian bernilai jutaan ringgit terus berulang di masa akan datang.

Memang menyedihkan mata sesiapa yang memandang bila keindahan yang terdapat di pulau ini telah dicemari oleh keadaan resort dan chalet yang kian usang dan terbiar begitu sahaja. Khabarnya, Pulau Besar akan dibangunkan sebagai pusat bekalan minyak kepada kapal dagang yang melalui Selat Melaka. Sebahagian lautnya akan ditambak dengan pasir. Manakala sebuah pusat peranginan petroleum akan dibina di pulau ini. [sumber]

Persoalannya kini, adakah projek itu nanti akan menjadi penyelesai kepada segala kesulitan dan juga kegagalan projek-projek terdahulu atau kesudahannya nanti akan serupa dengan projek-projek yang terdahulu?

Pada hemat saya, Pulau Besar tidak memerlukan projek-projek pembangunan baru yang bernilai ratusan juta ringgit. Apa yang perlu difikirkan bersama adalah kaedah yang terbaik untuk membaikpulih bangunan-bangunan yang sedia ada untuk diubahsuai menjadi ‘Muzium Sejarah & Khazanah Pulau Besar Melaka’ serta ‘Pusat Pengajian Islam’ yang bertaraf kolej atau universiti dan juga sebuah kem tentera atau Pusat Latihan Polis sebagaimana fungsi asal pulau tersebut.

Sebuah perkampungan kecil yang berkonsepkan rumah orang laut juga boleh dibina. Mereka-mereka yang telah lama menetap di pulau itu boleh ditawarkan rumah-rumah yang dibina itu dengan bayaran sewa yang berpatutan. Sekurang-kurangnya, mereka boleh menjalankan perniagaan homestay dan menjual cenderahati kepada pengunjung. Perkampungan tersebut pula boleh dijadikan ‘muzium hidup’ kepada pelancong-pelancong yang datang ke Pulau Besar.

Tempat-tempat peninggalan sejarah seperti makam, gua dan perigi wajarlah diperindahkan dengan binaan yang bercirikan tradisi dan dihiasi landskap taman yang menawan. Satu papan tanda yang menerangkan tentang sejarah tempat itu hendaklah didirikan bagi memudahkan pemahaman mereka yang datang berkunjung.

Untuk memastikan segala aktiviti berunsur syirik atau khurafat dapat dihapuskan di Pulau Besar, sebuah balai polis kecil yang menempatkan beberapa orang anggota secara tetap patut didirikan. Manakala beberapa pegawai MAIM bolehlah ditempatkan di situ. Dengan itu, penguatkuasaan undang-undang dan aktiviti pencegahan boleh dilakukan secara kerap dan bersama antara MAIM, polis dan juga ustaz-ustaz yang bertugas di Pusat Pengajian Islam yang bakal didirikan itu nanti.

Mungkin dengan cara ini, kegemilangan Pulau Besar akan dapat dikembalikan sebagaimana saat-saat kegemilangannya di masa silam. Wallahu’alam.

Nota:

1) Foto atau gambar yang saya muatkan dalam posting ini diperolehi dari koleksi pihak lain di internet dan juga koleksi telefon bimbit saya.

2) Saya amat mengalu-alukan sesiapa jua yang ingin berkongsi pengalaman atau pengetahuan yang mereka ketahui tentang Pulau Besar Melaka.


Bookmark and Share
Related Posts with Thumbnails
39 Responses So far
gravatar
perubatan7puteri
on January 3, 2010 at 10:42 PM  

Salam untuk tuan punya blog..tangapan anda silap mengatakan Panglima Lidah Hitam, Tok Putih dan Tok Janggut itu menuntut ilmu hitam !!!tau kah anda siapa mereka sebenar nya !Nama Panglima Lidah Hitam ialah Syeikh Ahmad Kamal.Tok Putih, nama nya ialah Syeikh Ahmad Salim dan Tok Janggut Acheh ,nama nya Syeikh Ahmad Maulana Ismail.NASAB DIA ORANG begini...Syeikh Ahmad maulana Ismail b Syeikh Ahmad Kamal b Syeikh Ahmad Salim b Syeikh Sultan Ariffin Saiyid Ismail b Saiyid Abdul Qodir b Saiyid Jabbar b Saiyid Sholih b Saiyid Mohyidin Abdul Qodir Jailani.ANDA JANGAN TUDUH MEREKA BUKAN BUKAN, ILMU MEREKA ILMU UGAMA YANG BETUL BETUL DARI NENEK MOYANG MEREKA ,Syeikh Qodir Jailani..anda menulis tu memang saya sanjung TINGGI tapi FAKTA nya kena BETUL bib.!!WASSALLAM.

gravatar
Nur Aflah
on January 3, 2010 at 11:03 PM  

Salam kepada perubatan7puteri,

Saya tidak menyatakan nama-nama panglima yang disebutkan itu mengamalkan ilmu hitam. Saya menulis begini,

"Oleh kerana Pulau Besar telah menjadi penempatan orang laut pada waktu dahulu, maka ramai yang telah datang ke pulau ini untuk mempelajari ilmu persilatan daripada guru-guru silat yang mendiami pulau tersebut.

Terdapat beberapa nama pendekar besar yang dikatakan mendiami pulau ini seperti Panglima Lidah Hitam, Pendekar 7 Beradik, Tok Janggut dan Tok Putih.

Diceritakan juga, ada di kalangan pendekar-pendekar yang tinggal di Pulau Besar ini yang mengamalkan ilmu hitam sebelum para pendakwah Islam tiba ke pulau ini."

Nama-nama pendekar seperti Panglima Lidah Hitam itu hanyalah sekadar contoh nama-nama Pendekar yang sudah terkenal.

Khabarnya, terdapat ramai lagi pendekar di Pulau Besar tapi tidak diketahui nama mereka. Malah ada yang mendakwa terdapat di antara pendekar-pendekar itu yang mengamalkan ilmu hitam sebelum kedatangan Islam.

Tetapi, saya amat berterima kasih kerana Tuan sudi berkongsikan sejarah sebenar pendekar-pendekar besar di Pulau Besar kerana terdapat pelbagai versi yang saya dengar tentang Misteri Pulau Besar.

Sehingga kini, saya masih lagi sedang mencari buku Misteri Pulau Besar tulisan Ana Fakir yang telah membuat kajian tentang Pulau itu selain menyimpan pelbagai koleksi sejarah Pulau Besar.

gravatar
perubatan7puteri
on January 5, 2010 at 9:48 PM  

SALAM UNTUK NORAFLAH !!NASAB SYEIKH ISMAIL B SAIYID A.QODIR B SAIYID JABBAR B SAIYID SHOLIH B SAIYID MOHYIDIN A.QODIR JILANI SAMPAI KE RASULULLAH. ANAK NYA 3 ORANG.1.TOK PUTIH 2.SYARIFAH SITI ZUBAIDAH KAWIN DENGAN PATI UNUS (SULTAN DEMAK KE 2)-SYAHID BERSAMA PADA TAHUN 1521 DI MELAKA. 3.SYARIFAH SITI ZULAIKHA KAWIN DENGAN SAIYID ALI MUTARDHO--WAFAT MUDA. TOK PUTIH ANAK NYA SYEIKH AHMAD KHAMIL ANAK NYA SYEIKH AHMAD KAMAL ANAK NYA SYEIKH AHMAD MAULANA ISMAIL ANAK NYA SYEIKH UMAR SAID ANAK NYA SYEIKH AJMAD HITAM ANAK NYA SYEIKH AHMAD CHIK ANAK NYA SYEIKH AHMAD SAID ANAK NYA SYEIKH ABD JALIL ANAK NYA SAYA..SYEIKH MOHAMAD DIN.KALAU NAK CERITA MEMANG PANJANG..BUAT SEMENTARA SAYA TULIS KAN SEDIKIT, KALAU ANDA TANYA SYA JAWAB (KISAH DATUK JE )

gravatar
perubatan7puteri
on January 5, 2010 at 11:20 PM  

Saya sambung lagi Noraflah.tadi saya ambil anak mengaji..Kalau ikut kata datuk saya,,makam yang panjang tu makam Sultan,dia tak bagitau Sultan mana.Ikut kajian Indonesia, makam yang panjang itu ialah makam PATI UNUS,memang ada logik nya. Pad tahun 1521 m,PATI UNUS ,semasa itu Sultan Demak ke 2,beliau SYAHID bersama dengan isteri ke 3 nya.iaitu Syarifah Zubaidah binti Syeikh Sultan Ariffin ,meninggalkan anak Radin Abdullah ( umur 3 tahun masa tu) dan dilarikan ke Banten dibela olih Sunan giri (datuk saudara nya).Dalam kompleks makam tu ada 6 orang sebenar nya. dan di tangga makam ada 2 orang.Dalam makam ada 4 lelaki,2 perempuan dan di tangga makam 1 lelaki dan 1 perempuan.SEMUA MEREKA ADALAH NENEK MOYANG saya.Saya pertama kali pergi ke Pulau Besar pada tahun 1971, semasa saya berumur 12 tahun,masa itu tak da yang buat Kuraffat,kerana tiada lanun lanun ekor.!dan lagi ada dari datuk nenek kami menegur ! Sekarang ni semua nak harab JAIM,berapa kerat je mereka ada !Sepatut nya kita sama sama menegur kalu ada si black mamba tu ,buat hal .Saya kalau ke pulau ,habis semua saya potong kain kuning ke! kain hijau ke!kain hitam ke !,saya tak peduli siapa, saya masuk kan dalam api!.Saya dan Tahir Telok Mas yang buat macam tu ,YANG LAIN PAKAT PAKAT TENGOK ,bila nak bersih makam tu.!!! NurAflah cukup setakat ini dulu ,TERIMA KASIH.

gravatar
perubatan7puteri
on January 6, 2010 at 12:39 PM  

Salam untuk kamu !Saya sambung lagi sikit.Saya tiluskan bab SAIYID THANAUDDIN.Bapa nya ialah Amir Saiyid Ahmad Syah Jalaludin..Sultan Malabar.Adik beradik beliau 17 orang, Yang saya tahu,10 sahaja, mungkin yang lain bertugas berdakwah ke tempat lain,di luar Alam Melayu.Adik beradik nya ;1.SAIYID HUSSIN JAMADIL QUBRA.2.SAIYID MOHYIDIN SYAH. 3.SAIYID ALAUDI ABDULLAH. 4.AMIR SAIYID SYAH JALALUDIN (SULTAN MALABAR) 5.SAIYID ALWI KUTUB KHAN 6.SAIYID HASANUDIN 7. SAIYID QODIR BINAKSAN 8.SAIYID ALI AZAMAT SYIHABUDIN UMAR KHAN 9.SYEIKH SAIYID MOHAMAD ARIFFIN SYAH 10.SAIYID WAN NIK AL FATHANI 11. SAIYID THANAUDIN ATAU SYEIKH ABDUL KARIM ATAU SYEIKH MAHAMAD SAMAN ATAU KARIMUL MAKDUM ATAU SANG ADI PUTRA. Dilahirkan di INDIA (malabar) pada tahun 1350 m.Melaka belum buka lagi,Melaka di buka olih PARAMESWARA pada tahun 1400.Saya jumpa batu bersurat di puncak Ledang bertulis 1383 ( dalam bahasa jawa kuno).Pada tahun 1400 kumpulan WALI 7,ketua nya SAIYID HUSIN dan adik 2 nya sampai ke PASAI, pada zaman SULTAN ZAINAL ABIDIN(1350-1394)..SYAIR SITI ZUBAIDAH-PERANG CINA.Semalam saya ada baca satu blog. yang mengutuk Datuk Saiyid Husin,(orang itu mengelar diri nya SYED) kata nya Saiyid Husin asyik kawin je, bila sampai mana !! Saiyid Husin Jamadil Qubra kawin banyak, ada sebab beb !Waktu itu berapa kerat je orang islam,saya rasa SYED ini, syed celop la kerana kalau SYED yang betul 2 SYED,dia pasti tau, siapa kah dia SAIYID HUSIN JAMADIL QUBRA.Tanpa Saiyid Husin dan adik 2 nya, saya pasti NUSANTARA ini masih lagi berugama HINDU dan BUDDHA.Kena kenang kan juga jasa orang tua tu beb !! Pada tahun itu juga rombongan itu pergi ke KOTA JEDDAH(KELANTAN) berjumpa dengan RAJA BHARUBASA (bekas raja CHERMEN).Pada tahun 1380 Saiyid Thanaudi sampai ke Pulau JOLO, atau nama dulu nya Buansa.Di sana beliau di kenali dengan nam Syarif AULIA.Beliau berkawin di sana dengan anak Pembesar PULAU MANGUIDANOU, setelah tempat berdakwah di Pulau Jolo itu di gantikan olih Syarif MARAJA dan SYARIF HASAN dari Patani.Pada tahun 1410 beliau balik ke Bukit Panau dan membuka PUSAT KEROHANIAN ISLAM di situ.Pada tahun 1420 beliau datang ke Melaka iaitu ke Pulau Besar dan membuka PESANTREN pertama di NUSANTARA.Gunung Ledang waktu sudah ada penempatan manusia.Di kaki Gunong Ledang, di satu tempat bernama PAGOH ,ada makam Sultan Alauudin 1. Ini bermakna petempatan manusia telah lama disitu.Etnik Jawa memang banyak disana.Saya banyak kali mendaki Gunong Ledang dan di tingkat 6 ,ada gelanggang silat.Di tingkat 5 ,ada lagi gelanggang silat.Di tingkat hampir ke 7,ada sebuah gua di kenali dengan nama GUA MAJAPAHIT.Di ceritakan pada saya gua itu ,orang petapa nya orang Majapahit dan hilang sampai sekarang. dan itu lah dinamakan gua Majapahit.Saya sampai sekarang masih mencari keturunan Datuk Adi Putra tapi tak dapat, saya jangka kan keturunan nya ada di SELATAN FILIPINA.Sepanjang kajian saya, saya memang belum dengar lagi ada keturunan beliau di MELAKA.Mengikut cerita beliau wafat pada tahun sebelum portugis datang menyerang Melaka, mungkin pada tahun 1510 m.Kalau anda nak tau Nuraflah. satu dari makam dalam kompleks itu ia lah makam beliau.Beliau juga bernama Panglima Hitam bukan Panglima Lidah Hitam, PLH itu masih cucu cicit beliau. PLH lahir pada tahun 1575 m,..jauh dari kelahiran Datuk ADI PUTRA... SEKIAN sampai jumpa lagi..

gravatar
perubatan7puteri
on January 6, 2010 at 4:11 PM  

Saya sambung lagi..MAULANA MOHAMAD YUSOF AS SIDDIQ.Nama sebenar nya ialah MAULANA IMAM ISHAK MAKDUM bin SAIYID IBRAHIM AL HADRAMI bin SAIYID HUSIN JAMADIL QUBRA.Di lahirkan di Campa pada tahun 1340 m.Bapa nya ialah Sunan NGGESIK ,kalau di Tuban,JAWA.Sunan Nggesik, mempunyai banyak nama ,di antara nya :SAIYID IBRAHIM AL GOZI,IBRAHIM ASMORO,IBRAHIM SAMARAQANDI,IBRAHIM ZAINAL AKBAR dan ZAINUDIN IBRAHIM AL AKBAR.Ulama ini menurunkan hampir keselurohan ULAMA,RAJA,PANGLIMA PERANG Dan gulongan Bangsawan di NUSANTARA.Maulana Ishaq ada adik beradik seibu seayah iaitu :1. RADEN RAHMATULLAH (SUNAN AMPEL). 2.MAULANA ALI MURTARDO ( Bapa mentua NENEK MUSALLIMAH/ MUSALLMAH).3.SYARIPAH SITI ZAINAB/ NYAI DEWI ENDANG SAMITRA PURI ( IBU RADEN FATAH/ SULTAN DEMAK PERTAMA).Adik beradik Datuk Maulana ,lain ibu ada lagi beb!.Beliau di arah kan SUNAN AMPEL berdakwah ke Negeri Blambangan Jawa Timor.Di pendekan cerita, beliau kawin dengan PUTERI DEWI SEKARDADU dan melahi kan 1.PUTERI DEWI SARAH kawin dgn SUNAN KALIJAGA. 2.PENGERAN DARMA KESUMO 3.PENGERAN ALI KESUMOWIRO 4.PENGERAN JOKO SAMUDRO(SUNAN GIRI)..Datuk Maulana Ishaq hampir terbunuh disana (JAWA TIMOR) beliau dapat lari terus ke PASAI dan menjadi SYEIKHUL ISLAM PASAI,mengantikan bapa saudara nya MAULANA MALIK IBRAHIM,yang pergi ke JAWA.Di PASAI beliau berkawin lagi dengan SYARIPAH SITI FATIMAH atau PUTERI CEMPAKA BIRU binti SAIYID ALI NURUL ALAM bin SAIYID HUSIN JAMADIL QUBRA. Pada tahun 1490 m,Datuk Maulana pergi Haji dan di sana lah bertemu nya beliau dengan SYEIKH ISMAIL(syeikh sultan ariffin) yang akan datang menjadi murid dan menantu beliau.Dari perkhawinan dengan Nenek Siti Fatimah( keluarga kami panggil :NENEK LONG),melahirkan 1.SYARIFAH SITI SARAH/RODZIAH kawin dgn SAIYID IBRAHIM bin SAIYID QODIR(abang Syeikh Ismail) 2.SAIYID IBRAHIM 3.SYARIPAH SITI MUSALMAH 4.SAIYID QASSIM 5.SYARIFAH SITI KHATIJAH 6.SYARIFAH SITI MAIMUNAH/ RUBIAH..(NENEK SAYA) kawin dgn SYEIKH SULTAN ARIFFIN.7.SYARIFAH SITI AISYAH(nenek si Tahir TELOK MAS).Beliau lah yang di gelar WALI LANANG.Dan Sunan Giri,Sunan Kali Jaga, Sunan Bonang dan Syeikh Sudtabris (SYEIKH SITI JENAR) memang pernah menuntut dengan Datuk Maulana Ishaq.Mereka itu ada lah keluarga Datuk Maulana Ishaq.Makam Datuk Maulana Ishaq ialah dekat dengan pintu makam,dalam kompleks.Datuk saya ini wafat pada tahun 1512 m selepas MELAKA KALAH dengan PORTUGIS.Ada satu rahsia lagi, saya tak dapat tau, samada Datuk Maualana ISHAQ ,SYAHID atau tidak,kerana tahun wafat nya bersamaan tahun serangan ARMADA DEMAK ke Melaka.Kalau ikut logik nya ,tak kan lah Datuk Maulana nak tengok je,pada waktu serangan itu dilancarkan.Serangan yang ke 2,ARMADA DEMAK pada tahun 1521 m,mengakibat kan SYAHID nya SULTAN DEMAk ke 2,yang 375 buah kapal pun, kalah juga...tak tau lah, ikut cerita nya PORTUGIS di bantu olih Pahang.

gravatar
Anonymous
on January 7, 2010 at 7:19 PM  

perubatan 7 puteri boleh bagi contact no tak?

gravatar
Budak Malu818
on January 8, 2010 at 12:35 AM  

SALAM UNTUK NORAFLAH !!NASAB SYEIKH ISMAIL B SAIYID A.QODIR B SAIYID JABBAR B SAIYID SHOLIH B SAIYID MOHYIDIN A.QODIR JILANI SAMPAI KE RASULULLAH..
anda ney,ada kena mengena ngn nasab al-idrus ka?

gravatar
perubatan7puteri
on January 8, 2010 at 5:24 PM  

waalaikum salam budak malu 818..al idruss nasab isteri saya..nasab beliau dari raden abdul qodir atau pengeran seberang lor atau sultan demak ke 2, yang SHAHID di pengairan pulau besar tahun 1521 m.keturunan mereka banyak diTasik MALAYA, BANTEN jawa barat.Nasab saya ikut syeikh ismail dan ke bawah sampai saya..ke 12...hp saya 014 7201103 atau no 127, Taman SRI Bertam,Leboh SAS,MELAKA.

gravatar
perubatan7puteri
on January 9, 2010 at 2:29 PM  

SALAM UNTUK SEMUA !!SAYA TELAH MENULIS NASAB SAYA KE ATAS DAN ITU ADA LAH YANG PALING SHAHIH SAYA DAPAT DARI DATUK SAYA {SYEIKH AHMAD SAID..1887-1995) Dan lain pada itu saya tidak terima.!dan lagi berdasar kan pertanyaan saya kepada nenek saudara saya RADEN MAIMUNAH(1902-1979)..beliau ialah orang yang membela isteri saya RADEN SYARIPAH NORMALA AL IDRUS..Dalam hal mencari Nasab kami, kami banyak bertanya kepada bapa saudara kami,datuk saudara kami, dan juga abang saudara kami..pada 1 muharam yang lepas, 2 orang lagi datuk saudara kami di Telok Mas telah kembali kehadrat illahi iaitu Haji AHMAD dan Haji Yassin.di masa itu saya berada di Pulau Besar MELAKA....Saya ada menulis NASAB SYEIKH ISMAIL ini, dan sudah dalam proses printing, pada mula nya saya tidak mahu menjual kepada umum, tetapi atas nasihat kawan 2 dan keluarga kami yang masih hidup, saya akan jual di PULAU BESAR (penjual nya dah ada).BUKAN APA..Saya lihat macam 2 nama yang di gelar kan kepada datuk dan nenek saya di PULAU BESAR MELAKA, yang kebanyakan mereka bukan dari keturunan kami !!!WASALLAM

gravatar
muraisenja
on January 16, 2010 at 10:12 AM  

Salam buat pemilik blog Nuraflah... info yg menarik mmg saya tgh bercadang nak bercuti ke Pulau Besar bersama keluarga tapi tgh mencari2 info berkaitan Pulau ni... cari punya cari terjumpalah info ni melalui Pak Cik Google..hehehe

Walaupun saya bekerja dan menetap di Melaka lebih 10 tahun tapi belum pernah lagi menjejak kaki ke Pulau Besar.... mmg teringin nak ke sana utk menikmati sendiri keindahan alam ciptaan Allah di pulau tsb...

terima kasih buat Nuraflah
dan penghargaan buat perubatan7puteri info berguna.,... Wassalam.

gravatar
Anonymous
on February 7, 2010 at 10:18 PM  

MISTERI PULAU BESAR MELAKA
Jangan beramal dengan perkara yang syirik.
kepercayaan yang karut.
kerana ini permainan syitan.
Bersihkan Pulau Besar daripada amalan khurafat.
Yang menjadi musibah itu kerana kepercayaan tahyul masih menebal.
Jadikan perkampongan Pulau Besar,,,perkampongan Islam yang baru.....ubah...eyes of Islam.

By: me

gravatar
Anonymous
on March 10, 2010 at 3:55 PM  

Salam,

Terima kasih atas semua info yang terdapat disini. Saya bercadang untuk bersama keluarga di Pulau Besar semasa cuti sekolah nanti. Walaupun berasal dari Kg Serkam, yg selalu nampak P Besar bila balik kg, rasanya baru sekali saya menjejakkan kaki kesana. Itu pun masa budak2, lebih 30 thn lalu.

Wassalam.

gravatar
AAMKMR
on March 17, 2010 at 5:37 AM  

Bagaimana kita ingin tahu bahawa kita dari keturunannya. Adakah satu sifat mistik yang boleh di rukaikan atau hanya sekadar juraian nama nasab, Apakah amalan yang boleh di kongsi untuk kesana bagi mengenal nasab keturunan. Ghaib itu memang wujud. Kalau tidak percaya maka berpaling dari Maha Kuasa.

gravatar
Anonymous
on March 26, 2010 at 1:45 PM  

Salam..
Nur Aflah..
Anda sedang mencari buku Misteri Pulau Besar tulisan Ana Fakir bukan?
Saya dah jumpa buku tersebut di PKNS Shah Alam..Kedai buku besar di sebelah Mcdonald @ KFC..(tak pasti) Harga RM 30.00..

Wassalam..(PencintaPulauBesar)

gravatar
Anonymous
on April 17, 2010 at 4:47 PM  

cantik gambar. macam kenal.

http://eskapisminda.blogspot.com/2008/11/pulau-besar-melaka.html

gravatar
Anonymous
on April 27, 2010 at 11:08 AM  

Sebagai penulis jujur anda seharusnya beri kredit kepada yang berhak. Semua orang boleh tulis :
1) Foto atau gambar yang saya muatkan dalam posting ini diperolehi dari koleksi pihak lain di internet dan juga koleksi telefon bimbit saya.

Tapi ia tidak bermakna pihak empunya koleksi memberi izin kerana anda tidak pernah memintanya dari mereka. (saya ada bukti) Sekurang-kurangnya beri orang lain penghargaan (nama atau link kepada web dari mana anda dapat gambar itu). Itu etika dalam Islam. Setuju atau tidak?

Kebenaran Pasti Memihak Kepada Yang Benar. Ironik anda gunakan tagline ini.

Dan jika apa yang saya rasa mengenai karekter anda benar maka saya boleh agak, anda tidak akan siarkan komen ini.

Assalammualaikum.

gravatar
Anonymous
on May 15, 2010 at 2:10 PM  

benar ke villas ini akan d lelong dan bank mana satu yang akan buat lelongan....sekian terima kasih number saya 0192715810 dino herrera

gravatar
Anonymous
on May 18, 2010 at 11:49 PM  

Kepada semua, jauhi lah dosa syirik. Allah tidak dapat mengampuni dosa syirik kerana bayangkan semua nya di bumi dan di langit Allah yang punya tiba-tiba anda meminta selain daripada ALlah yang langsung tidak ada share dalam penciptaan alam ini. Dan yang paling rugi sekali benda-benda yang disyirikan itu tidak mahu mengaku dan bersekonkol dengan anda yang menyirikannya dengan Allah dan melarikan diridi akhirat nanti. Maka masuklah mereka itu kedalam neraka jahanam buat selamanya.

gravatar
Anonymous
on May 18, 2010 at 11:55 PM  

Jauhilah dosa syirik kerana ia adalah dosa yang terbesar sampai Allah sendiri tidak dapat mengampuninya.

gravatar
addyjagat
on May 19, 2010 at 7:18 AM  

salam...untuk blogger nuraflah..
sungguh menarik apa yang disampaikan, dan salam juga kepada perubatan7puteri..tak ada apa2 komen dari saya, cuma tahniah kepada keduanya..bagi saya nuraflah..beminat menerokai alam sejarah silam..dan perubatan7puteri juga bagi saya..bila di pandang dari nickname nya..anda juga adalah pengamal perubatan tradisional...teruskan kerjaya anda untuk memberi info yang berguna...salam

gravatar
Anonymous
on May 19, 2010 at 4:14 PM  

Syirik merupakan dosa terbesar yang mana pengamalnya akan dimasukkan keneraka selamanya.
Syirik ada banyak kategori iaitu syirik kecil dan syirik besar. Oleh itu semua yang ingin mengetahui apa itu syirik kecil dan syirik besar hendaklah berusahah mencari ilmu supaya ada tidak dikategorikan didalam kedua-dua kategori syirik ini.

gravatar
Anonymous
on May 31, 2010 at 3:26 PM  

Adakah kaitan diantara wali di melaka dengan wali di nagore,india. Sheikh Sahul Hamid Abdul Kadir r.a.

gravatar
atrahmans
on July 19, 2010 at 12:09 PM  

Salam untuk perubatan7puteri, saya sangat kagum dan terpegun dengan butiran yang dihurai oleh anda. Malah, saya terasa ingin menerokai lagi keturunan anda, SYEIKH MOHAMAD DIN.

Malah kalau anda tak keberatan, boleh bagi saya link yang boleh saya terokai berkenaan keturunan ini?? my e-mail - atrahmans@yahoo.com

Sekian terima kasih..........Wassalam.

gravatar
Anonymous
on July 23, 2010 at 10:39 AM  

walaupun banyak perkara yang kita dengar dari Pulau Besar, apapun saya berharap sangat agar setiap pelancongan yang ingin berkunjung ketempat itu agar menjaga segala adat dan tata susila dan memelihara agama Islam. Sekiranya terdapat rakan taulan yang bukan beragama Islam, ingin berkunjung ke situ nasihatlah barang sepatah dua kata.

gravatar
Syed Mazlan
on August 4, 2010 at 3:34 AM  

Salam, Cik Nur aflah, 1.8.2010 lepas saya baru lepas menziarah pulau besar,cuma ingin kongsi sedikit pengalaman saya disitu itu adalah kali kedua saye mengunjungi pulau besar dan yg pertama adalah 3 tahun lepas.Bezanya 3 thn lepas dgn sekarang, tmpt pemberian makanan percuma telah berpindah berdekatan wakaf 7 beradik,dan makam 7 beradik tidak kelihatan lagi,satu lg saya lihat makan nenek kebayan seperti munking masih lagi di jalankan upacara pemujaan kerana ada setanggi disekellignya dan kelihatan bnyk kain kuning diikat disekelilingnya, perigi tempayan pecah yg saudari nyatakan telah dipenuhi air sedikit kecewa dimana 3 thn lepas saya dan ayah saya turun ke dlm perigi itu menceduk tangan utk mencuba nasib.Kali ini saya tidak jalan jauh kedlm pulau besar kerana sedikit kepenatan tetapi ape yg saya pernah lihat 3 thn lepas dipulau itu ade sejenis pokok yg menghasilkan buah seperti buah nenas tetapi ia berwarna seperti dragon fruit dan ia berbuah dibahagian atas pokok,dan satu lg saya lihat terdapat bnyk pokok gajus di dlm pulau ini.Apa yg saya dngr dr salah seorang pakcik yg telah lama menetap di pulau ini, beliau mengatakan kerajaan negeri sedang mendirikan sebuah muzium berdekatan chelet pintu masuk pulau itu dimana muzium itu akan terdapat replika batu belah, gua yunus dan sejarah tntang pulau tersebut.Ntah knape setelah pulang dr pulau tempoh hari hati saya tergerak utk mencari serta menyelidik tentang kebesaran dan misteri tentang Pulau Besar.Tempoh hari juga saya dpt masuk ke dlm makam sultan arrifin dan manghadiahkan bacaan yasin,amat tenang rasanya berada disitu dan tidak tergerak hati utk pulang semula ke tmpt kita.Insyaalah sampai sini dulu sekian w'salam

gravatar
Anonymous
on September 4, 2010 at 8:22 PM  

Salam sejatera Nur

Saya ingin tahu kalau org yg pergi ke pulau besar dengan niat selepas itu niat yg dikatakan di sana tidak tunaikan pada diri sendiri serperti di janjikan.Ada kah ini dosa?

gravatar
Anonymous
on October 31, 2010 at 12:44 AM  

Im on the way to pulau besar now,to discover miracles and the nature's gift,so thought of reading some history b4 reaching there,end of day,every1 pray towards 1 Almighty power.thats y God gave 1 sun ,1moon and same sky for every1.. Islam,Hindusimn ,Buddisimn or Christianity and Sikhisimn all teach a human to follow a proper path towards life circle.Be good,hear good,do good and talk good.Respect and Appreciate humans and help eachother without looking at Religions and Race,1Malaysia,Anyway,nice blog,tc.Hats off to Writer.. Malaysian Indian Guy frm K.l.

gravatar
redzuan
on November 6, 2010 at 4:52 PM  

entri yang sangat menarik :)sudah lama sy mencari info mengenai misteri pulau besar, pelbagai versi saya dengar mengenai pulau besar ni. atuk sy pernah bagtau bahawa nama lama atau nama asal pulau besar ialah pulau pandan dan nama lama ledang ialah gunung daik.

1 hari nanti jika brkesempatan mmg sy bercanag nak pergi pulau besar

gravatar
Cintabumiku
on November 11, 2010 at 8:35 AM  

Saya prihatin dengan kekesalan perubatan7puteri tentang perbuatan khurafat di PB. Saya tengok sendiri "mamba" berlegar di dalam surau. Dan lain-lain perbuatan mencemar dilakukan mereka.

Makam dan surau benda yang berkait dengan Islam. Kenapa boleh berlaku begitu. Bolehkah kita bermain-main di tempat ibadat mereka?

Pulau besar terdedah kepada "serangan" mamba dan warga asing. Tempat teduh percuma ada di Wakaf Masak. Terlalu ramai menginap disitu. Ini tidak menjana ekonomi peniaga Pulau pun. Mereka sangat berjimat...

Wakaf Masak tempat masak... bagaimana boleh menjadi tempat kediaman. Di mana amalan catering bersih yang sepatutnya ada kerana makanan akan dimakan oleh ramai manusia. Apa kata kalau terjadi wabak penyakit atau keracunan makanan? Perlukah ada wakaf masak di pulau? Lihat pencemaran sekitar (limbahan) dan hakisan yang berlaku di situ. Mana Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Kesihatan, mana post penguat kuasa, mana pondok polis? MAIM tidak mampu membuat itu semua mesti ada kerja berpasukan.

Cintabumiku

gravatar
Anonymous
on December 6, 2010 at 8:36 PM  

terima kasih
diatas segala infoo
dapat mengalakkan kami semua bercuti di pulau besar

gravatar
Amuraria
on December 31, 2010 at 4:16 PM  

DEPA LANIE BANYAK YANG NASAB TAK TAU ! HISAP TAU LA :)=

gravatar
Anonymous
on February 9, 2011 at 10:38 AM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Kak Long
on February 26, 2011 at 2:01 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
tokwan muda
on April 9, 2011 at 8:29 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on April 11, 2011 at 9:32 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on April 16, 2011 at 4:43 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on April 17, 2011 at 8:55 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
kimi
on May 26, 2011 at 12:12 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Salam,

Ruangan komen di blog kini dibuka kepada sesiapa sahaja termasuk anonymous. Bagaimanapun, saya tidak akan bertanggungjawab ke atas mana-mana komen yang dihantar ke laman blog ini.

Wassalam..

Nota: Komen yang berbaur lucah atau mempunyai unsur pengiklanan akan dipadamkan.

Ingin beriklan di sini? Klik di sini sekarang!

Nak tahu cara dapatkan FREE streamyx?

Klik sini dapat duit! Biar betik?

"Setiap Klik Anda Membantu Blog Ini Untuk Berkembang"

KALIMAH ALLAH