| Mobile| RSS

SELEPAS TUDM, SKANDAL APMM PULA DIDEDAH?

| posted in | 15 comments



WALAUPUN diselubungi dengan masalah kerendahan moral dan ketirisan kecekapan anggota, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) yang difaraidkan Kapal Perang Dunia Kedua masih mahu menunjukkan ‘taring tumpul’ dengan membawa wartawan Sabah ‘belayar sambil menunjukkan aksi’ kehebatan mereka sebagai Penanda Aras Penguasaan global Wilayah Maritim di Malaysia.


Wartawan yang dibuai keseronokan kerana berpeluang melancong dengan KM Banggi tidak menyedari ‘agenda di sebalik enigma’ APMM yang semakin karam dengan pelbagai masalah dalaman seperti rasuah dan salahgunakuasa yang menjerut imej Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin setelah Perdana Menteri disanggah dengan kes kehilangan engine jet ketika menjadi Menteri Pertahanan.


Ketua Penguatkuasa APMM, Laksamana Pertama Kapten Mohd Taha dan Pengarah Operasi Wilayah Kapten Amir Azhua, tanpa sedar telah menyalahgunakuasa membazirkan wang awam semata-mata untuk membina hijab yang menghalang wartawan menghidu kejalangan yang mereka lakukan selama ini.


APMM yang mempunyai cita-cita menggunung tetapi dikekang anggota kurang kekompetensi kerana tidak mempunyai komitmen dan kekurangan semangat patriotik disebabkan sudah berkarat jiwa ketika berkhidmat dengan TLDM sebelum ‘dijual’ kepada APMM secara borong atau lambak.


Bagaikan membenamkan paku ke leher Pontianak, laporan Sabahkini.net membuktikan bahawa hampir semua pegawai yang tidak berdisiplin diwariskan kepada APMM menanam sikap buruk dan amalan keji yang membudayakan rasuah dan gejala songsang di dalam kapal yang menghirup wang rakyat.


Lt Madya Mohd Khair Baharom dan Bintara Muda Tadza adalah dua contoh personel berlainan pangkat dalam APMM tetapi daripada spesis yang sama kerana mempunyai ‘dua personaliti’; sebagai pegawai awam di suatu masa dan sebagai pengedar dan penagih dadah dalam masa yang sama.


Memandangkan dua personel ini telah dicekup Anti Narkotik PDRM dan demi untuk ‘cover-up’ isu yang boleh mencemar imej Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dipertanggung jawab menjaga agensi penguatkuasa ini, maka APMM Sabah bukan sahaja memindahkan dua fail sulit personel ini ke Putrajaya, malah menukarkan mereka jauh daripada Sabah untuk menutup mulut dan memadam bukti yang ada pada mereka.


Bintara Muda Tadza Mustafa misalnya adalah ‘harta yang paling bernilai’ bagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika mereka ingin membongkar Skandal Seks, rasuah dan salahgunakuasa dalam APMM yang melibatkan hampir tiga perempat personel APMM.


Tadza tahu siapa yang terlibat melanggan ‘GRO’ dan membawa ‘Bohsia’ masuk ke dalam Kapal KM Banggi semasa penyelenggaraan yang menelan belanja RM25 juta di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar.


Tadza juga tahu kenapa Pegawai Komander KM Banggi, Vincent Rajamoney ditukar ke Putrajaya serta merta dan kenapa isteri Bintara Muda Tarmizi datang berjumpa suaminya di KM Banggi kerana Tarmizi berkahwin mengejut dengan seorang GRO yang selama ini melayan Tarmizi di atas kapal APMM berkenaan.  


Ketika KM Banggi diselenggara di Kota Kinabalu, hampir kesemua personel  kapal berkenaan asyik berseronok dengan pelacur atau GRO sehingga tiada pegawai yang menjaga kerja-kerja penyelenggaraan; namun Tadza adalah Kunci yang menyimpan rahsia  semua kejalangan yang dilakukan oleh Pegawai APMM di atas Kapal Banggi secara tepat.


Akibatnya, seorang Pegawai kontrak APMM yang selama ini jujur seperti Tarmizi  sanggup berlaku curang di belakang isteri dan terjebak dengan cinta tiga segi dan pelbagai kegiatan jenayah lain yang mencemar maruahnya.


Mungkin wartawan dan rakyat kebanyakan tidak mengetahui kos sebenar perbelanjaan KM Banggi bagi setiap pelayaran; apatah lagi ianya terlalu mahal kerana mempunyai 72 krew dan menggunakan minyak lebih RM100,000, tidak termasuk bekalan makanan RM15,000 bagi setiap pelayaran yang dilakukan dalam tempoh dua minggu sekali.


KM Banggi yang dipatenkan atau diwar-warkan sebagai kapal tercanggih APMM hanya gah pada nama, namun apabila rapat ke jeti akan bertukar menjadi Pusat Pelacuran kerana Bintara Muda Tadza Mustafa membawa pelacur untuk memuaskan nafsu anak-anak kapal; menjadi Pusat Perjudian, Pusat Arak dan Penagihan Dadah tanpa kawalan.


Menurut sumber dalaman KM Banggi, Tadza sering membawa antara sepuluh hingga dua puluh lima orang pelacur untuk memuaskan nafsu anak kapal KM Banggi secara ‘bergotong royong’ terutama yang mengalami penagihan syabu dan memerlukan wanita untuk melampiaskan gian mereka seminggu selepas mengambil syabu.


Walaupun Tadza mengalami masalah ‘Facial Paralysis’ akibat pengambilan syabu secara berlebihan, namun beliau tidak pernah diarah untuk menjalani ujian air kencing kerana menjadi saksi mata kepada segala kejalangan yang berlaku di atas Kapal KM Banggi. 


Sewajarnya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjadikan Tadza sebagai saksi utama untuk membongkar segala Skandal Rasuah terutama penyeludupan minyak diesel melalui KM Berani dan KM Ikhlas kerana Tadza terlalu penakut walaupun bertubuh besar dan mudah memberikan bukti jika tertekan kerana gian dadah. Sebagai ‘Mat Gian’ Tadza sanggup menjual kawan untuk menyelamatkan dirinya.


“Dia dan Khair mengetahui segala-galanya dan menjadi saksi mata kepada kejalangan yang dilakukan oleh pasukan APMM, terutama kes penyeludupan minyak diesel. Pasal itu dia ditukar segera ke APMM Langkawi dan Khiar ke Kuala Perlis bagi menutup kes Syabu yang dilakukan Khair,” ujar ‘Deep Throat’ APMM di Kota Kinabalu yang bimbang kedua saksi mata ini akan dilenyapkan bagi melupuskan bukti.


Dalam pada itu, mesyuarat pegawai APMM Sabah di Kota Kinabalu baru-baru ini menemui jalan buntu untuk menyelesaikan isu yang dilaporkan Sabahkini.net kerana tidak ada pegawai yang berani mengesyorkan sesuatu. Kesemua pegawai yang menghadiri mesyuarat berkenaan melahirkan kebimbangan akan berlaku rombakan dalam APMM kerana isu dadah, pelacuran dan penyeludupan minyak diesel yang disifatkan telah mencemarkan imej APMM.


Menurut ‘Deep Throat’ APMM lagi, Pengarah Pentadbiran APMM Sabah, Nurlianeh yang sudah mendapat bayangan akan ditukarkan segera ke Semenanjung Malaysia, cuba menggunakan beberapa wartawan dan kabel yang dipercayai untuk berunding dan menyelesaikan isu ini secara saksama dengan Editor Sabahkini.net bagi membersihkan namanya kerana bimbang jika mengheret Sabahkini.net ke mahkamah akan menyerlahkan apa yang disorok selama ini.


Lebih melucukan, Pengarah APMM Sabah, telah menyalahguna kuasanya membawa wartawan belayar dengan kapal APMM untuk membuktikan kehebatan APMM yang menggunakan kapal perang dunia kedua dan dakwaan Sabahkini.net meleset.


Namun amat menghairankan kenapa wartawan tidak di bawa ke Kapal KM Berani dan KM Ikhlas yang didakwa menyeludup minyak diesel milik APMM dan hanya menggunakan KM Banggi yang sebelum ini menjadi Agen Penyeludupan Syabu dan Pusat Pelacuran?.


Sementara itu, Editor Sabahkini.net yang berbulan madu di Langkawi melaporkan beberapa kelibat anggota APMM dan Risik APMM sedang memperhatikan gerak-gerinya dan terpaksa memendekkan percutiannya setelah merasa terganggu dengan kehadiran ramai pegawai APMM yang mengambil gambar daripada jauh dan sentiasa mengekorinya.


Seorang anggota APMM yang bertubuh gempal dipercayai Tadza sedang memeriksa semua Chalet dan hotel untuk mengesan jejak Editor Sabahkini.net di Langkawi, namun gagal mengesan Editor Sabahkini.net yang dihubunginya baru-baru ini yang terpaksa bermalam di dalam bot laju sebelum berangkat ke suatu arah yang belum diketahui.


Bagaimanapun, dipercayai Editor berkenaan masih berada di Langkawi dan sedang menjalankan siasatan latar belakang Tadza dan Khair yang dipercayai berada di Kuala Lumpur kerana ingin membongkar enigma yang selama ini disimpan rapi APMM.


Wartawan Sabahkini.net akan terus membongkar Skandal APMM sehingga SPRM menjalankan siasatan rapi dan mengheret mereka yang terlibat ke muka pengadilan sebagaimana kejayaan beberapa siri pembongkaran sebelum ini.


"Jika anda berminat dengan artikel yang dimuatkan di blog ini, dapatkannya terus ke peti email anda. Klik je kat sini!"

Bookmark and Share
Related Posts with Thumbnails
15 Responses So far
gravatar
Rahman,Ahchong,Muniandy
on December 26, 2009 at 9:35 AM  

yg bersalah itu wajib didakwa.penyangak2 seperti ini sepatutnya tidak berada dalam apmm.kerajaan perlu bertindak segera.

gravatar
AFRAR YUNUS
on December 26, 2009 at 3:45 PM  

salam dan tk.

gravatar
Anonymous
on February 13, 2010 at 10:33 PM  

Biar betul yg dia citer nie..
mcm langsung tak masuk akal jer..

gravatar
Anonymous
on March 5, 2010 at 10:00 PM  

apmm memamg anak emas kerajaan (JPM),ada kes mesti ada cover.BUDJET 2010 ,RM628JUTA,2 jbt( laut dan udara) sahaja, polis dpt RM640JUTA kena bagi 7 jabatan .kalau ada kes anggota mst masuk paper.masalah ini punca dr masa penubuhan APMM lg,kerana tiada tindakan awal menbendung keborosan berbelanjakan duit rakyat. budjet penubuhan APMM pd 2003 hampir RM4BILION. MP SHAH ALAM ,KHALID SAMAD ada bertanya dlm parlimen pada sesi lepas tp tiada jawpan dr menteri sampai skrg.

gravatar
Anonymous
on May 29, 2010 at 6:07 AM  

yang kes pelacuran tu tak betul... sebenarnya krew kapal km banggi memang ada krew wanita kerana ingin memberi pendedahan situasi operasi di laut sebelum mereka di penjawatkan di pejabat...

gravatar
Anonymous
on July 19, 2010 at 6:19 PM  

Anonymous

pandangan saya sepatutnya mereka (APMM) sendiri yang akan membuat penilaian & tindakan kepada warga mereka. Kita sebagai umat hanya boleh menegur dengan iklas tanpa menceritakan keburukan orang dihalayak ramai. Bukankah membuka aib orang dikhalak ramai adalah ber**** bagi umat islam.

Fikir-fikirkan

gravatar
amirrash
on August 3, 2010 at 5:08 PM  

saya cadangkan anda terus forward artikel ini kepada SPRM. Kita lihat apa yang akan dilakukan. setakat berada disini, tiada guna kerana ia akan dilihat sebagai suatu fitnah. biar ada orang disiasat baru kita tahu mana salah, mana benar.salam

gravatar
Anonymous
on October 16, 2010 at 12:23 AM  

kite semua faham tahu setandan pisang tak semuanya baik. ko orang ada tengok tv tak? imegrisen,polis, tldm, apmm, kastam, perikanan, aadk, tudm, pendek kata semua tak baik. apakata korang lupuskan semua agensi lantik baru... biar kalangan wartawan jaga laut, darat dan udara. depa semua baik. cita takdak fakta pun korang percaya. kalu betul kenapa tak suruh bawak je ke mahkamah biar di adilkan

gravatar
Anonymous
on November 5, 2010 at 10:43 AM  

apa yg betul pasal statemnet ni? nampk sgt mengarut... n sesiapa yg percaya, tergolong dlm org2 yg rugi..

gravatar
Anonymous
on November 25, 2010 at 7:23 AM  

salam... mmg ad terjadi kes seperti ini di mana2 saja... nak selesaikan senang je... xperlu bertekak dan bertikam lidah... cume perlu igt d mana tapak kaki berpijak di situ la ad segala nya... yg perlu adlah smgat juang n setia pada negara... bkan perangai mengambil kesempatan yg perlu ad... ap yg pasti jiwa mesti bersih, hati mesti baik dan jujur dlm segala hal... mest perkara di atas xkan terjad... puanh la harapan rakyat kalo perkara yg salah di lakukan seperti di ats... yg salah perlu di dakwa ats kesalahan mereka... kt hidup sekali sja... xbleh di ulang lag... perjalanan yg sementara... utk perjalan yg lebih jauh... renungkan....

di hati menyimpan hasrat utk bjuang demi negara... mase belajar dlu di dlm kelas law of the sea... hati sedih sekali bla mengenang kekalahan kta dlm berjuang utk mendpt kan batu putih... tap hati ini membara utk berjuang demi negara... cekal mengharungi mghafal undang2 laut... akhir nya berjaya mendpat markah pernuh(A)...

beri peluang kpd org yg sepatut nye.. bkan kroni semata2... beri kpd yg berbakat... bkan yg berkarat...

gravatar
Anonymous
on December 4, 2010 at 12:07 AM  

betul ke ni? sumber mane dapat? kalau cakap semua bleh cakap..

gravatar
Anonymous
on February 15, 2011 at 9:22 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on February 18, 2011 at 2:33 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on February 26, 2011 at 1:31 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
gravatar
Anonymous
on March 24, 2011 at 3:44 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Salam,

Ruangan komen di blog kini dibuka kepada sesiapa sahaja termasuk anonymous. Bagaimanapun, saya tidak akan bertanggungjawab ke atas mana-mana komen yang dihantar ke laman blog ini.

Wassalam..

Nota: Komen yang berbaur lucah atau mempunyai unsur pengiklanan akan dipadamkan.

Ingin beriklan di sini? Klik di sini sekarang!

Nak tahu cara dapatkan FREE streamyx?

Klik sini dapat duit! Biar betik?

"Setiap Klik Anda Membantu Blog Ini Untuk Berkembang"

KALIMAH ALLAH